Activista primerenc del nacionalisme
valencià contemporani i analista curós de la canviant realitat
demogràfica, territorial, econòmica i social del nostre tardofraquisme,
s´havia dedicat a la investigació i a l´ensenyament al llarg de 35 anys,
a la Facultat de Ciències Econòmiques de la Universitat de València.
Home compromés culturalment i emocional
amb el seu país, Damià fou, sobretot, una persona tan intuïtiva i
perspicaç com honesta i afable; un liberal, un home bo, excel·lent
company i amic, estimadíssim mestre universitari, organitzador de
sucoses tertúlies, pactista, gran conversador i gran amador; d´una gran
generositat, per tant.
El seu mèrit fou dir amb uns altres que,
més enllà d´un blaverisme i un catalanisme ultramuntans, existia una
manera de sentir-se valencià sense renunciar a res.
El tàndem que creà amb Eduard Mira va ser
capaç de trencar uns murs que no volien admetre la realitat d´una
societat com la valenciana. Foren nomenats pares del tercerviisme.
Era encoratjador i reconfortant escoltar
Damià Molla per a tots aquells que veien que València era molt més que
catalanista o blavera. Al seu voltant va crear
un grup de treball i reflexió que tindria continuïtat. La trajectòria de
Damià Mollà va ser paral·lela i conjunta a aquelles tertúlies de
l´Hotel Inglés moderades per Vicent Franch. També fou un dels referents
del llibre col·lectiu tercerviista Document 88. La posada en pràctica d´una associació com
Futur Valencià, encapçalada per ell, fou decisiva per a promoure la
reflexió pràctica de la societat valenciana al voltant de la identitat.
Els resultats es diluiren en el temps però allí quedà eixe esforç que
després serviria de base per a uns altres projectes. Mollà va creure
també en el pes de la cultura festiva, quan el valencianisme més
intel·lectual en fugia. Va estar vivint la festa fallera silenciosament
en els primers anys de la comissió fallera universitària Universitat
Vella.
En definitiva, la sorpresa per la
silenciosa desaparició d´un sociòleg, valencianista, conciliador i
persona de bé ha d´incitar a la reflexió.
Club de Encuentro, 9 de desembre de 1987.
Damià Mollà i Eduard Mira, guanyadors del Premi d´assaig Joan Fuster amb
De Impura Natione, pronuncien la conferència «Un compromís històric
entre els valencians». «Necessitem un mite col·lectiu que bega en
el nostre passat, en un passat privatiu i gran, no reduïble a
trivialitzacions. Necessitem un projecte nacional que prenga com a base
el nostre particularisme. Necessitem un nacionalisme valencià
integrador, que admeta el fet que som una comunitat dual ja des del
nostre origen. En el seu temps, els valencians completàrem i
exemplaritzàrem l´esquema plurinacional de la Corona d´Aragó, que
serviria com a model a la monarquia hispànica. Sempre hem estat una
comunitat nova, jove, vital i oberta al món; una societat que beu en el
passat, però que cada dia construeix son ésser propi».
Una de les meues experiències personals més
gratificants va ser participar en les tertúlies de l´Hotel Inglés
iniciades arran de la publicació de De Impura Natione (1986). Al caliu
de les tertúlies va nàixer l´anomenada tercera via, rebatejada
posteriorment per August Monzon com a «valencianisme de diàleg». Per a
un jove de vint-i-sis anys tindre «veu i vot» en les tertúlies setmanals
amb noms ben significatius del valencianisme va ser una experiència
inoblidable. La lliçó vital més important que vaig
aprendre de l´experiència de l´Hotel Inglés fou que les idees tenen
capacitat d´incidir en la societat. Contràriament als apologistes de la
fi de la història, els llibres poden moure les persones a resoldre
conflictes, a pensar i bastir noves formes de convivència comunitària.
De Impura Natione, l´obra de Damià i
Eduard Mira, també influí en les noves
generacions en col·lectius com la Joventut Valencianista o l´Associació
Tirant lo Blanc adscrits a sectors tradicionalment enfrontats del
valencianisme. Aquells jóvens d´aleshores, provinents en molts casos de
l´òrbita d´Unió Valenciana, ocupen actualment càrrecs institucionals del
Govern. I no es pot menystindre la influència de l´obra en els estatuts constitutius del Bloc Nacionalista Valencià
(1998) que proclamen «l´assoliment de la plena sobirania nacional del
poble valencià».
La voluntat de superar el conflicte
lingüístic expressada per Damià influí també en l´àmbit institucional
amb la creació de l´Acadèmia Valenciana de la Llengua. Si acarem el
preàmbul de la Llei de Creació de l´AVL i les pàgines de De Impura
Natione advertirem un mateix aire de família: «El valencià, la nostra
llengua, és sovint utilitzada com un motiu de discòrdia entre
valencians, en comptes de ser el tret comunitari desitjable
d´identificació i d´unió. S´ha de dir ací que la identificació mecànica
que sovint s´ha fet entre llengua i nació, per una part i l´altra, no ha
ajudat gens a clarificar la qüestió i a assentar-la sobre les bases
d'una mínima serenitat i racionalitat. Cal, doncs, saber desactivar eixe
conflicte socialment esterilitzant [...]. Al final d´eixe camí
guanyaria la nostra llengua, que vol dir guanyar tots els valencians.»
Gràcies, Damià, per haver-nos ajudat a recuperar la nostra autoestima.
No hay comentarios:
Publicar un comentario